Матеріали минулого — на службі сучасності

  • 204

Фото без описуКожна людина, яка звертається за призначенням пенсії, надає до управління Пенсійного фонду документи, які б підтвердили її стаж, заробіток та іноді статус. І тут у нагоді їй стають архівні фонди, дбайливо збережені міськими, районними, обласними громадами.

На сьогодні Пенсійний фонд є постійним і одним з найактивніших користувачів архівних фондів різних рівнів.

Основним документом, що підтверджує трудовий стаж людини є трудова книжка. Проте, дуже часто записи в ній зроблені неточно, з виправленнями, не завірені печатками чи підписами, або взагалі відсутні. Якщо підприємство працює, добросовісно відноситься до документів минулих років, проблем з підтвердженням стажу не виникає. У випадку, коли документи втрачені, або ж неналежним чином зберігалися, не обліковані і не передані на зберігання до архіву - підтвердити стаж проблематично, а заробіток - взагалі неможливо.

         У разі відсутності документів про заробітну плату майбутній пенсіонер, незалежно від кількості відпрацьованих років, може розраховувати лише на мінімальний розмір пенсії. Тож кожен документ - це людська доля, її захист, її соціальний пакет на випадок втрати працездатності.

         Бувають випадки, коли людина, пропрацювавши багато років на роботах зі шкідливиими умовами праці, не може використати своє право на більш ранній вихід на пенсію, тому що архіви в організаціях не збереглися, або велися  неналежним чином. Є випадки, коли документи ліквідованих установ та організацій передані на зберігання не в повному обсязі, а тому не несуть необхідної інформації.

         Найгірший варіант - коли підприємство вже не діє, рішення про його ліквідацію не прийняте, документи на зберігання не передані і за них ніхто не несе відповідальності. З часом стає складно розшукати не тільки документ, а навіть місце його зберігання.

         Деякий час була проблема і по ліквідованих підприємствах, коли для призначення пенсії на пільгових умовах не було кому видати пільгову довідку. Наразі це питання вирішено: створені міжвідомчі комісії при головних управління Пенсійного фонду та Міністерстві соціальної політики. Такі комісії розглядають документи, надані архівами, і на підставі первинних документів, інформації про періоди роботи та заробітну плату приймають рішення про зарахування пільгового періоду роботи.

         Управління активно працює з центральним архівом Міністерства оборони при призначенні пенсій ліквідаторам аварії на ЧАЕС. Нерідко тільки архівні документи дають можливість встановити статус ліквідатора і призначити йому пенсію.

         Збереження архівів для захисту соціальних прав громадян важко переоцінити. Це - і право на пенсію, і її розмір, і встановлення статусу майбутнім пенсіонерам.

         З огляду на зазначене та у зв'язку з необхідністю підтвердження первинними документами відомостей про заробітну плату та стаж, які надаються громадянам для призначення пенсій, наголошуємо на дотриманні вимог щодо збереження архівних документів та порядку їх передачі до архівних установ у випадку ліквідації, банкрутства, реорганізації підприємств, установ та організацій.

Перший заступник начальника Уманського об”єднаного управління Пенсійного фонду України Черкаської області    О. Лук`янова